5 sfaturi pentru studenții de anul 1

După cum am scris într-un alt articol (cred), experiența mea cu facultățile a fost perfectă mai ales pentru ca cea de-a doua facultate (FSPAC – Publicitate) a completat-o perfect pe prima (Litere). Prima a fost toceală, câteo ieșire și pe acasă. Nu-mi amintesc nicio activitate faină din primii acei trei ani pe care aș putea-o prezenta aici, tie, studentului din anul întâi. A doua facultate a venit cu profesori tineri entuziaști, proiecte de grup mici și mari și campanii de-a dreptul solicitante.

Ce țin minte cu exactitate de pe vremea când am ajuns la Cluj a fost spaima de nou, whattheactualfuck am I doing here? Trecerea de la Bistrița la Cluj e asemeni trecerii de la Dacie la avion. Cea mai evidentă schimbare am văzut-o, evident, în facultate când profesorii și cursurile abia made sense și simteam că situația mă depășește și că I’m doomed. Greu, ușor, indiferent cum au fost primii trei ani, au trecut și apoi au urmat alți trei ani complet diferiți, ani și experiențe de care aveam nevoie ca să zic că am avut o studenție faină.

Trebuia să fac o mică introducere, nu? Acum să… trecem la treabă.

1. Voluntariatul – mi-a schimbat viața :). Am început cu Studcard, apoi a urmat TIFF-ul și incubator107 Cluj iar din toate am învățat una-alta și-ți doresc să treci și tu prin experiențele astea și să iei din ele fix învățămintele care te vor ajuta mai departe. Fii voluntar, implică-te în evenimentele culturale ale orașului și astfel vei cunoaște oameni noi, te vei deschide la minte și vei fi mai descurcăreț. Promit.

2. Ia în serios proiectele de grup din facultate. Mă consider o persoană norocoasă, am avut proiecte de grup care au legat prietenii puternice și asta pentru ca petreceam mult timp de calitate impreuna. E important și rezultatul final, respectiv nota, dar cea mai important rezultat e prietenia dintre unii colegi de proiect.

3. Nu te baza pe notițele colegilor. Nu degeaba circula vorba aia care zice că dacă ești atent la ceea ce ți se predă și dacă pui intrebari pleci din sala de curs cu lecția pe jumătate învățată. Notițele colegilor sunt notițe cumva concentrate, însă altfel înțelegi când îți povestește cineva decât atunci când citești însemnările colegilor. True story!

4. Alimentație – după șase ani de studenție pot zice că am mâncat multe și mirobolante. Auzeam de studenți care, din cauza bugetului restrâns, mâncau pită cu muștar. Nu, n-am ajuns acolo, însă m-am urât de pâine cu cremă de brânză, pateu, sunca, senvișuri, macaroane și greu m-am apucat să-mi fac o supă sau o tocăniță. Când cum puteam… mai mâncam prin oraș – la cantină, mai o șaorma, mai o ciorbă, pizza – astfel că recomandarea mea pentru tine ar fi în felul următor: ai grijă să mănânci preponderent mâncare gătită. O să te simți mai bine. E pe încercate.

5. Petreceri – nu o să-ți ia mult timp să-ți dai seama că „ăia” din anul tău ce se aseamănă se vor aduna în mici bisericuțe. Dacă ești norocos o să faci și tu parte din bisericuțe, vei participa la fel de fel de party-uri și vei cunoaște și cealaltă față a colegilor după câteva ore de golit halbe de bere. Trierea pretinilor de colegi se va face în timp, însă e un proces fain și te va ajuta tare mult pe viitor.

*****
Ai sfaturi de dat mai departe studenților boboci? Completează sau comentează sfaturile mele și oferă alte sfaturi ce crezi ca vor fi de ajutor tinerilor care încep acest nou capitol din viața lor.

Harry Potter
Harry Potter
Comentezi?

